Programy graficzne

Kategoria: Multimedia
Tagi: , , , , , ,

Programy graficzne Do czego można używać programów graficznych? Mamy możliwość przeróbki zdjęć, tworzenia animacji, robienia grafiki trójwymiarowej, tworzenia od podstaw grafiki rastrowej lub wektorowej. Możliwości są praktycznie nieograniczone, a co najważniejsze, możliwa – a nawet wskazana – jest współpraca tych programów. Czasem jest ona łatwa, bo są tworzone w pakiety. Na przykład najbardziej chyba znany taki płatny pakiet to Adobe. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by obrabiać zdjęcie w programie jednej firmy, potem przerabiać je na postać trójwymiarową, następnie robić z tego filmik animowany, i tak dalej, i tak dalej… Ważne, żeby używać dobrych rozszerzeń, zachowywać rozsądną kolejność działań, a także czasami używać konwerterów. Zajmijmy się przez chwilę grafiką rastrową. Generalnie jest sporo rodzajów programów do jej obróbki, jedne z nich są bardziej zaawansowane, inne mniej. Chyba każdy słyszał o jednym z najprostszych programików tego typu na świecie, a mianowicie o Paincie. Za wiele w nim nie zrobimy, ale nadaje się do podstawowych rzeczy typu wycięcie części obrazka czy dodanie tekstu. Jednak trudno tu mówić o profesjonalizmie. Na drugim krańcu kontinuum znajdują się zaawansowane programy do pracy na warstwach, takie jak Gimp czy Photoshop. O ile Photoshop jest płatny i to sporo, o tyle Gimpa może używać każdy! Jest też oczywiście sporo programów pośrednich. Mają one często sporo filtrów, ale rzadko kiedy miewają warstwy. Jednak zajmują mniej pamięci niż te najbardziej profesjonalne narzędzia w pracy grafika. Jeśli chodzi o grafikę wektorową, z płatnych opcji mamy te najbardziej znane i używane w drukarniach – Corel Draw oraz Illustrator Adobe. Są drogie i często są standardem, ale można także znaleźć dobre narzędzia z otwartego oprogramowania, dostępne dla każdego.